05/03/2023

Americanah - Chimamanda Ngozi Adichie

            

Americanah
- Chimamanda Ngozi Adichie




🇬🇧 Hi! How are you doing? Today I'm here with a novel from Nigerian-American Literature.

Check out my last review about Heartstopper by Alice Oseman.

---

Today's review will be about the novel Americanah, by the Nigerian author Chimamanda Ngozi Adichie.

--- 

It was first published in 2013 and it's her third book, after Purple Hibiscus and Half a Yellow Sun.

The story takes place in the United States, in Princeton, London and Lagos, Nigeria. 

Ifemelu, the main protagonist, is a young adult woman from Nigeria, that has the chance to move to the US to study at the Princeton University. The book explores her life in both the countries and her love with Obinze. 

Beautiful, self-assured Ifemelu is forced to see with her own eyes what it means to be black for the first time, despite her academic success. Quiet, thoughtful Obinze had hoped to join her, but with post-9/11 America closed to him, he decides to opt for a dangerous and undocumented life in London. 

Is life abroad really a fairytale as it appears in movies? Or is it harder, especially if you're considered "different"?

Fifteen years later, they reunite in a newly democratic Nigeria, and reignite their passion, not only for each other but also for their homeland. 

--- 

I read only Purple Hibiscus by her and I liked it, even though it was a really heavy reading, especially for some scenes. So this is my second book of her and I appreciated it even more to be honest. The story explores the theme of racism, society classes and poverty. 

I wasn't rooting for her and Obinze, to be honest, because he deserved better. In my opinion, she had lost her chance with him. 

I really liked it, especially the differences between the American and Nigerian way of living. It was an interesting experience. I was a bit pissed at the ending especially because she didn't deserve it, she ruined the story on her own, in my opinion. 

It's a 4/5 recommendation!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

🇮🇹 Ciao! Come va? Oggi sono qui con un romanzo della letteratura nigeriana-americana.

Date un'occhiata alla mia ultima recensione su Heartstopper di Alice Oseman.

---

La recensione di oggi riguarderà il romanzo Americanah, dell'autrice nigeriana Chimamanda Ngozi Adichie.

---

È stato pubblicato per la prima volta nel 2013 ed è il suo terzo libro, dopo L'Ibisco Viola e Metà di un Sole Giallo.

La storia si svolge negli Stati Uniti, a Princeton, Londra e Lagos, in Nigeria.

Ifemelu, la protagonista principale, è una giovane donna adulta nigeriana, che ha la possibilità di trasferirsi negli Stati Uniti per studiare all'Università di Princeton. Il libro esplora la sua vita in entrambi i paesi e il suo amore per Obinze.

La bella e sicura di sé Ifemelu è costretta a vedere con i suoi occhi cosa significa essere nero per la prima volta, nonostante il suo successo accademico. Il tranquillo e riflessivo Obinze sperava di unirsi a lei, ma con l'America post-11 settembre a lui chiusa, decide di optare per una vita pericolosa e priva di documenti a Londra.

La vita all'estero è davvero una favola come appare nei film? O è più difficile, soprattutto se sei considerato "diverso"?

Quindici anni dopo, si riuniscono in una nuova Nigeria democratica e riaccendono la loro passione, non solo l'uno per l'altro, ma anche per la loro patria.

---

Ho letto solo L'Ibisco Viola di lei e mi è piaciuto, anche se è stata una lettura davvero pesante, soprattutto per alcune scene. Quindi questo è il mio secondo libro suo e l'ho apprezzato ancora di più ad essere sincera. La storia esplora il tema del razzismo, delle classi sociali e della povertà.

Non facevo il tifo per lei e per Obinze, a dire il vero, perché lui meritava di meglio. Secondo me, aveva perso la sua occasione con lui.

Mi è piaciuto molto, soprattutto le differenze tra il modo di vivere americano e quello nigeriano. È stata un'esperienza interessante. Ero un po' arrabbiata nel finale soprattutto perché non se lo meritava, ha rovinato la storia da sola, secondo me.

È una raccomandazione 4/5!